از گیلاس تا زردچوبه برای مقابله با التهاب | تغذیه سالم

آرتروز، فراموشی، سرطان، اضافه وزن و چیزای دیگه ای به جز اینا. هر کدوم به وجود اومده به وسیله التهاب و مشکلی در بدن بروز می کنه و زندگی رو به کام فرد و اطرافیانش تلخ می کنه. حالا خوبیش اینه می شه با مصرف بعضی مواد غذایی مناسب التهاب بدن رو کم کرد و با بعضی از این بیماریا که روز به روز گسترش پیدا میکنن مقابله کرد.

التهاب چیه؟
التهاب شکلای جور واجور مختلفی داره. وقتی که پایِ زخم و جراحتی در میونه، التهاب شدید بوده و منطقه زخمی قرمز، گرم و دردناک می شه. نوع دیگه التهاب، التهاب مزمنه که باعث بروز حملات نقرس، بیماریای دژنراتیو مانند فراموشی، پارکینسون و بعضی از سرطانا و هم اینکه پیری پوست یا اضافه وزن می شه. التهاب یه جور سازوکار دفاعی بدنه که امکان مقابله با آسیبای خارجی زیادی مانند عفونتای به وجود اومده به وسیله ویروسا یا باکتریا رو به بدن میده. این پدیده هم اینکه در روند احیا و درمان زخم ها و جراحات هم بروز می کنه. حالا خوبیش اینه تغذیه نقش موثر و کلیدی در مقابله با التهاب داره.

گیلاس
یافته های پژوهشای زیاد نشون میدن که گیلاس خاصیت ضدالتهابی داره و در کاهش دردهای به وجود اومده به وسیله ورزشای شدید و هم اینکه پیشگیری از بیماریای قلبی عروقی و سرطانا موثر عمل می کنه. خواص این میوه پرطرفدار به وجود اومده به وسیله وجود رنگ دانه های آنتی اکسیدانی به نام «آنتوسیانین» ها بوده و شاخص گلیسمی اون هم پایینه. به نظر کارشناسان تغذیه، مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین باعث تولید انسولین زیاده از حد نمی شن و بیشتر پر از فیبر بوده و ضدالتهاب هستن.

علاوه بر گیلاس میوه های دیگری مانند گریپ فروت، گلابی، سیب، پرتقال، انگور و کیوی هم شامل شاخص گلیسمی پایینی هستن.

گردو
میوه های خشک و روغنی مانند گردو سرشار از مس هستن که خواص آنتی اکسیدانی بالایی داره. این مواد غذایی به درد بخور پر از امگا ۳ا هستن که اسیدهای چرب بوده و به بدن این امکان رو میدن که با ترشح پروستاگلاندین باعث آرامش التهاب شه. علاوه بر گردو، روغن گردو، بادام، فندق، پسته، بادام هندی، غلات کامل، میوه هایی مانند لیموترش، گلابی و آووکادو و حبوبات هم خواص ضدالتهابی دارن.

آویشن
سبزیجات معطر اثر زیادی در مقابله با التهاب دارن. ترکیباتی مانند دی-لیمونن، اسید اورسولیک و لوتئولین به سبزیجاتی مانند آویشن، رزماری، نعنا و ریحان خاصیت ضدالتهابی می بخشن. ترکیبات دیگری مانند آنتول، پولی استیلن و آپیژنین موجود در جعفری، گشنیز، زیره، جعفری فرنگی و رازیانه هم خواص ضدالتهابی بالایی دارن. پیشنهاد می کنیم از این سبزیجات واسه خوش طعم کردن غذاها و بهبود سلامت خود بهره مند شید. تلاش کنین به جای خوش طعم کردن غذاها با نمک و روغن از این سبزیجات معطر استفاده کنین.

ماهی خال مخالی
ماهیای پر از سلنیوم مانند ماهی خال مخالی به بدن کمک می کنه که با التهاب مقابله کنه. این ماهی در مقایسه با ماهیای دیگه شامل اندازه زیادی امگا ۳ه که خواص آنتی اکسیدانی بالایی داره. علاوه بر ماهی خال مخالی مصرف ماهی های دیگه مانند ماهی آزاد، غلات کامل، قارچ، سیر و آندیو هم پر از سلنیوم بوده و شما رو در برابر التهابا مراقبت می کنن.

 

شکلات مشکی
اگه به شکلات علاقه دارین تا حد امکان مشکی ترین و تلخ ترین رو انتخاب کنین. یافته های یه تحقیق ایتالیایی که روی ۲۰۰۰ نفر انجام شده نشون میده اندازه پروتئین «واکنشی سی» در خون آدمایی که به طور مرتب شکلات مشکی می خورن (روزانه ۲۰ گرم) کمتر از افرادیه که لب به شکلات مشکی نمی زنن. باید بدونین که پروتئین واکنشی سی یکی از عوامل التهاب زای بدنه. شکلات مشکی پر از منیزیمه. این ماده معدنی نقش موثری در مقابله با بیشتر واکنشای شیمیایی بدن رو دوش داره.

روغن کلزا
اگه می خواین یه رژیم غذایی ضدالتهاب داشته باشین قبل از هر کاری باید روغنای به درد بخور رو بشناسین و انتخاب کنین. پس باید روغنا و چربیای پر از امگا ۳ا مانند روغن کلزا یا تخم کتون رو انتخاب کنین. روغن کلزا شامل ۹.۱ درصد امگا ۳ه و واسه آشپزی، پخت وپز و هم اینکه مصرف سالاد استفاده می شه. روغن تخم کتون هم که کمتر در بازار هست شامل ۵۴ درصد امگا ۳ه. حواستون باشه که مصرف روغن تخم کتون باید روزانه تا یه قاشق چای خوری باشه. از روغن کلزا می تونین روزانه تا دو قاشق غذاخوری استفاده کنین.

آناناس
آناناس یکی از میوه های به درد بخور است که باید در چهارچوب یه رژیم غذایی ضدالتهاب گذاشته شه. اول به خاطر اینکه شامل منگنزه که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی داره. دوم اینکه ساقه اون شامل یه ماده ضدالتهاب طبیعی قوی به نام بروملینه. این ترکیب به وسیله بدن جذب شده و وارد خون می شه.

بروملین مانع از ترشح پروستاگلاندین نوع ۲ می شه. در نتیجه این میوه اثر ضدالتهابی، مسکنی و ضد ادماتو داره.

کلم
کلم مانند تموم سبزیجات برگ سبز دیگه شامل ویتامین K1ه که فیلوکینون یا فیتونادیون هم نامیده می شه. یافته های یه تحقیق آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسیده نشون میده که اندازه ویتامین K1 بدن ارتباطی با کم شدن اندازه ۱۴ بیان کننده التهاب داره. علاوه بر کلم می تونین به بروکلی، شاهی، اسفناج و کاهو هم به عنوان منابع غذایی ویتامین K1 اعتماد کنین.

ادویه هایی مانند زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارن و باید در برنامه

غذایی روزانه گذاشته شن. زردچوبه شامل ترکیبی به نام کورکومین، فلفل شامل ترکیبی به نا کاپسائیسین، زنجبیل شامل ترکیبی به نام ژینژرول و چوب میخک شامل ترکیبی به نام اوژنوله که همه خاصیت ضدالتهابی دارن

زردچوبه
ادویه هایی مانند زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارن و باید در برنامه غذایی روزانه گذاشته شن. زردچوبه شامل ترکیبی به نام کورکومین، فلفل شامل ترکیبی به نا کاپسائیسین، زنجبیل شامل ترکیبی به نام ژینژرول و چوب میخک شامل ترکیبی به نام اوژنوله که همه خاصیت ضدالتهابی دارن. علاوه بر این اودیه ها می تونن جانشین مناسبی واسه نمک یا روغن باشن.

 

فاطمه مهدی پور


منبع : tebyan.net

جمع آوری به وسیله بخش تغذیه سالم زندگی سالم سایت آکا
این نوشته در سلامتی فرستاده شده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *